Giovanni Arnolfini

image73

Nu har jag ännu en gång fastnat för den här helt underbara målningen. Den är målad utav Jan van Eyck år 1434. Den föreställer Giovanni Arnolfini(någon italienare) och hans hustru som nygifta.Jag älskar klänningen, hennes helt vita och osminkade ansikte, ljuset och sättet konstnären har målat den på, så skarpt. Egentligen brukar jag inte tycka om klara bilder utan lite mer diffusa, men den här är ett undantag. Ett starkt sådant. Jag har påträffat den i den brittiska boken "A history of fashion".


Är det förresten någon som vet hur man ändrar färg på "Sir Sandrow and her army" här ovan, det är lite oklart för mig.

Ebba

Kommentarer
Postat av: anton

kommer på provet i nian :b

2007-11-21 @ 21:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0