Frida Stéenhoff



Idag läste jag I Nerikes Allehanda om Frida stéenhoff och hennes pjäs Lejonets unge och blev helt trollbunden. Pjäsen verkar helt underbar, liksom författaren själv. Lejonets unge går på Örebro länsteater nu, den sista föreställningen är på lördag så om jag skall hinna se den får jag skynda mig.



Läs bara dessa ord ur Ett sällsamt öde:

"Hennes blick stannade först en stund vid hans händer. De såg ut som om de varit av elfenben. Hon hade aldrig sett någon ha sådana händer, varken man eller kvinna. De verkade ej levande. Hon erfor ett plötsligt, oförklarligt medlidande med hela mannen för händernas skull, fast de var bildsköna med smala fingrar och fullkomliga naglar. Men de föreföll alltför späda och bräckliga."

Nu måste jag få tag på en bok av henne att sluka och även en kamrat att se Lejonets unge med. Funderar på att lura med mor min på torsdag kväll.

Kärlek / Ebba


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0