sömn



Klockan 22 gick jag med gott samvete och la mig söndagen den 11 januari med en god bok i min famn.
Jag var redan i slutet av pocketboken med prisgruppen D och det dröjde inte länge förrän jag hade nått de allra sista bokstäverna.
Jag släckte lampan och nu tänkte jag, nu ska jag sova och den tanken höll sin form i otaliga minuter.
Till sist vid 0130 snåret hörde jag steg genom hallen och in i köket. Kylskåpsdörren som öppnades och stängdes och halvtomma knäckebrödspaket som staldes på bordet.
Jag bestämde mig för att gå upp ur sängen, äta med min syster och Sara och sedan, sedan kunna sova.
Och därefter, efter ett par knäckebrödsmackor och ett glas kall, grön mjölk fann jag min sömn och det bästa var att jag aldrig varit så pigg som jag var då när jag .
Jag hade tid att äta en hyffsad frukost och att göra iordning mig i en lugn miljö som jag annars bara fantiserat om att kunna göra när jag går och lägger mig tidigt för att vara utvilad.
Då ställer jag mig frågan, Varför blir man piggare på morgonen om man har fått desto mindre sömn?
Jag drar slutsatsen att jag aldrig föll i stadiet 2 i mina drömmar, alltså inte nådde fram till själva akten, djupsömnen.
Positivt: En pigg morgon/förmiddag.
Negativt: En powernap är mycket nödvändig såvida man inte har ett aktivt friluftsliv.

Därför nästa gång jag inte kan somna ska jag inte vara orolig för morgonens energi utan bara hoppas att jag aldrig kommer in i steg 2.

Kommentarer
Postat av: marie

vilken fin bild!

2009-01-13 @ 19:25:58
URL: http://bapaba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0